Indonéz anyakönyvi okiratok beszerzése
Az indonéz anyakönyvi okiratok főszabály szerint egyetlen egyszer kerülnek kiállításra, az anyakönyvi esemény bejegyzésének pillanatában. Az anyakönyvi események regisztrációja a területileg illetékes hatóságnál (Dukcapil) történik. A regisztráció során benyújtandó iratok listája hivatalonként változó lehet.
Általánosságban elmondható, hogy az igénylés személyes megjelenéssel történik, online ügyintézésre jelen pillanatban kizárólag néhány nagyobb városban van lehetőség (pl. Jakarta). Erről az adott hivataltól kérhető tájékoztatás (indonéz nyelven).
Az egyes hivatalok gyakorlata eltérő arra vonatkozóan, hogy meghatalmazott útján előterjeszthető-e a kérelem. Előfordulnak olyan hivatalok, ahol kizárólag közvetlen családtagok járhatnak el meghatalmazottként, illetve olyanok is, ahol akadályoztatott személyek (idős vagy beteg, esetlegesen mozgásukban korlátozott, vagy kiskorú személyek esetén) egyéb hivatalosan meghatalmazott személy is eljárhat az ügyben.
Az anyakönyvi iratok kiállítása díjmentes.
Amennyiben az iratok pótlására van szükség, arra a kérelmező bejelentett lakcíme szerinti hivatalban van lehetőség. Amennyiben a (külföldi) kérelmező nem rendelkezik indonéz lakcímmel, úgy a kiállítás helye szerinti hivatalnál érdemes érdeklődni. Elvesztés/eltulajdonítás esetén ennek igazolására rendőrségi jegyzőkönyv szükséges, megrongálódott irat esetében az eredeti iratot be kell mutatni.
Indonézia 2022 júliusában csatlakozott az Apostille Egyezményhez, ennek értelmében az Indonéziában kiadott anyakönyvi okiratokat Apostille tanúsítvánnyal szükséges ellátni a hazai anyakönyvezéshez, vagy az egyéb külföldi felhasználáshoz. Ez az alábbi weboldalon keresztül kezdeményezhető:
Bár a regisztráció kezdeményezése online történik, a tanúsítvánnyal ellátandó dokumentumot fizikálisan kell a hivatal részére bocsátani, mivel az eredeti példányhoz tűzik hozzá a hitelesítést. A dokumentum kiadási idejére vonatkozóan nincs határidő megszabva, többéves dokumentumok hitelesítése is lehetséges.
Az egyes dokumentumokra vonatkozó egyéb fontos információk:
Házasságkötés:
Eltérő vallású személyek házassága hivatalosan nem jegyezhető be Indonéziában.
A muszlim vallás szerint történő házasságkötés esetén az indonéz hatóság úgynevezett buku nikah-t, azaz házassági kiskönyvet állít ki, mely részletesen tartalmazza a házasodó felek személyes adatait.
Ha másik vallás szerint történik a házasságkötés (keresztény/hindu/egyéb), az ügyfelek általában egy A4-es papírt kapnak házassági anyakönyvi kivonatként, amely mindössze egy fotót, valamint a felek nevét tartalmazza. A hazai anyakönyvezéshez ezért szükséges egy olyan plusz dokumentum benyújtása is, mely tartalmazza a felek egyéb személyes adatait (pl. születési hely és idő, édesanya neve). Ezt a plusz dokumentumot egy házasságkötési szándéknyilatkozatként kell elképzelni, melyet a helyi anyakönyvi hivatal jellemzően a házasságkötés regisztrációjakor, vagy azelőtt állít ki. (A regisztráció során a házasodó feleknek igazolniuk kell magukat személyazonosításra alkalmas okmányokkal (pl. útlevél), erről a hatóság kiállít egy igazolást/tanúsítványt.) Ezen plusz dokumentumot a házassági anyakönyvi kivonattal együtt, lehetőség szerint angol nyelven kell kikérni. Az Apostille tanúsítvány csak magára az anyakönyvi kivonatra beszerzendő, a plusz dokumentumra nem szükséges.
Születés:
A születés regisztrációja a kórházi igazolás birtokában kérhető, a születés helye szerint területileg illetékes anyakönyvi hivatalban. Amennyiben a születéskor a gyermek szülei nem házasok a születési anyakönyvi kivonatra kizárólag az édesanya neve kerül rá.
Haláleset:
A haláleset regisztrációja a kórházi halotti bizonyítvány alapján kérhető, az elhalálozás helye szerinti anyakönyvi hivatal a területileg illetékes.